Ik ga mijn droombaan achterna!

Match!! Sonja Huizer

In welk jaar kwam jij in aanraking met het Mobiliteitscentrum?
“Dat was in 2013 of eind 2014. Al snel ging ik bij gemeente Rucphen aan de slag in april 2014.”

Met wie heb jij als eerste contact gehad binnen het Mobiliteitscentrum?
“Ik heb als eerste contact gehad met Monique van Etten-Wiedemeijer en Karen van de Wiel. Via gemeente Tholen kwam ik met een mobiliteitsvraag bij jullie binnen. Samen hebben we mijn vraag besproken en kwam ik terecht bij loopbaanadviseur Ton.

Al vrij snel kwam de eerste match tot stand bij gemeente Rucphen! Ik vind het heel erg leuk om te bewegen en eigenlijk raad ik het iedereen aan om eens bij andere gemeenten ingezet te worden. Je leert er ontzettend veel van. Allerlei andere collega’s, andere kijk op dingen, andere burgers. Dat is ook heel leuk! Ik hou gewoon van mensen.

In Rucphen werkte ik van 1 april tot 1 november 2014. Daarna ging ik terug naar gemeente Tholen. Daar heb ik gewerkt tot 1 juli 2015 op een andere afdeling waar ik gravenadministratie heb gedaan met betrekking tot burgerzaken. Dan liep ik met mijn kaplaarzen langs de oude graven. In Tholen zijn door de watersnood heel veel papieren van graven verloren gegaan maar die graven liggen er nog. De gemeente wil graag reconstrueren wie daar liggen en wie de erfgenamen eventueel zijn. Dus dat moest uitgezocht worden. Wel een hele leuke klus, heel anders maar heel leuk! Veel van geleerd.

Gemeente Halderberge bood een tijdelijke klus aan bij balie burgerzaken waarop ik solliciteerde én waarop ik werd aangenomen. Het was weer een nieuwe uitdaging in een nieuwe groep mensen. Ook heel leuk, daar werkte ik tot 1 januari 2016.

Daarna kwam gemeente Breda op het pad. Daar was ik wel trots op want er waren veel sollicitanten en uiteindelijk ben ik aangenomen. Daar werk je met 24 balies, dat is een groot verschil vergeleken met 2 of 3 balies! Ik was dat natuurlijk niet gewend. Het leuke aan Breda is de diversiteit aan werkzaamheden. De grote groep collega’s die ontzettend lief en behulpzaam zijn. Ook de burgers zijn heel relaxt en aardig.”

Heeft je ervaring binnen verschillende organisaties je geholpen om de uitdaging in Breda op te pakken?
“Ja, dat hielp heel erg! In Rucphen dacht ik in het begin ‘oh jee, ze zullen me toch niet als bedreiging zien’? Maar de manager in Rucphen was zo geweldig, die liet me allerlei dingen doen. Ik was bijvoorbeeld gewend om kostenloze huwelijken te doen, de meiden in Rucphen deden dat nog niet. Ik ben dat in Rucphen gaan doen en uiteindelijk kreeg ik de groep mee om dit ook te gaan doen nadat ik met veel enthousiasme hierover sprak. Daardoor gingen zij het ook leuk vinden!”

Een mooi voorbeeld waarbij de organisatie, deze groep, écht openstaat voor nieuwe ideeën en de nieuwe medewerker de kans krijgt kennis en ervaring te delen!

Via werkeninwestbrabant.nl solliciteerde Sonja en is ze per 29 mei 2017 aangenomen in gemeente Halderberge bij Burgerzaken Front- en Backoffice!

Wat heeft het kijken en werken op verschillende plekken jou opgeleverd?
“Wat ik er van meegekregen heb voor mezelf is dat je veel meer waardering krijgt. Dat heb ik zowel in Rucphen als in Halderberge heel goed ervaren. Wat je ook heel erg meekrijgt zijn de verschillende werkwijzen binnen de gemeenten.”

Hoe heeft het Mobiliteitscentrum een rol gespeeld in deze ‘werkreis’?
“Ik heb hele leuke ervaringen met Karen van de Wiel en Marieke Smulders. Het leuke is dat zij aan allerlei dingen denken om je even op te sturen en je merkt dat je heel erg in de gedachten van hen staat. Het voelt daardoor alsof ze echt voor JOU aan het werk zijn. Zij zijn voor mij aan het werk! Dat is natuurlijk ook hun werk, maar écht het gevoel en de aandacht of ze alleen voor jou aan het werk zijn.

Niet dat je het gevoel hebt: je wordt terug op je plek gezet en je hoort het wel.

Ook via de website, ik heb die niet altijd openstaan. Soms wel, soms niet. Maar als er dan iets leuks binnenkwam kreeg ik direct bericht: we hebben iets leuks voor je! Dat is gewoon geweldig.”


Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier om toestemming te geven, of Lees hier meer over ons cookie- en privacybeleid.