Dé trends van 2024: de toekomst van werk en werven
Ieder jaar voorspellen professionals wat het nieuwe jaar voor ons in petto heeft, zo ook op gebied van werving en selectie. Arjan Elbers is expert op gebied van recruitment. Hij neemt ons mee in de trends van 2024. Want hoe zorg je voor woest aantrekkelijk werkgeverschap? En hoe pak je recruitment aan in deze markt? We nemen je mee!
Terugkijkend op 2023
Wanneer we terugkijken op het afgelopen jaar vallen een aantal zaken op. Ten eerste hebben we anders leren kijken naar arbeid. Dat geldt niet alleen van fulltimers van rond de 30 jaar oud. Groei in BBL, pensionado’s, zij-instroomtrajecten en meer. Veel organisaties durfden hun blik te verbreden en te kijken naar andere doelgroepen. Daarnaast kampten we met giga veel openstaande vacatures. Het waren er ongeveer 7% minder dan in 2022. Zichtbaar was ook dat er minder budget was, waardoor werving en selectie creatiever werden ingestoken. Dat zie je onder andere terug in de 70 inzendingen van creatieve campagnes bij de Werf&Awards 2023.
Laten we nu vooruit kijken naar het komende jaar
In 2024 wordt een daling van het aantal banen voorspeld van 8%. Dit heeft onder andere te maken met de komst van alle AI tools. Ondanks deze krimp blijft de krapte op de arbeidsmarkt. De uitstroom blijft en het aantrekken van nieuw talent blijft lastig.
AI & ChatGPT
Eind 2022 maakten we kennis met ChatGPT en afgelopen jaar werd het massaal gebruikt. We zien een razendsnelle opkomst van AI in teksten, video en meer. AI zal ook in werving en selectie blijven bestaan. Het is een open deur, maar we gaan heel veel AI zien in wervings- en selectieprocessen.
De manier van werken blijft veranderen
Laat je standaard vacatureformat eens los! Denk eens goed na over de capaciteit waarnaar je zoekt. Naar wie zoek je? Want die IT-er met opleiding, 20 jaar ervaring en flexibele beschikbaarheid van 36 uur per week gaat waarschijnlijk niet reageren. Welke doelgroepen sluit je in jouw teksten uit? En is dat terecht? Kun je wellicht uit de voeten met iemand met een andere achtergrond om deze persoon intern op te leiden? Heb je al eens gedacht over BBL-trajecten of zijinstromers? Er zijn volop mogelijkheden wanneer je verder durft te kijken dan je bestaande kader. In het MKB zien we dat dit steeds vastere vormen aanneemt. Wanneer je zoekt naar je ideaal loont het de moeite ook je tweede en derde keuze te verkennen. Iedere doelgroep vraagt om een eigen wervingsstrategie.
Je medewerker als ambassadeur
Medewerker-participatie kan zomaar eens het verschil maken in jouw werving en selectie. Geef je medewerkers de optie om mee te werven. Maak hen onderdeel van het wervingsproces en vraag het team waarin de vacature is ontstaan mee te denken over de verspreiding van de vacature. Grote kans dat ze je voorzien van nieuwe inzichten die jouw werving ten goede komen.
Bijzondere samenwerkingen
We gaan steeds meer bijzondere samenwerkingen zien. Denk bijvoorbeeld aan de reparatie van je smartphone terwijl je ergens een hapje gaat eten. Deze trend gaat zich ook in werving en selectie laten zien. Dat kan bijvoorbeeld via creatieve sollicitatiegesprekken, alternatieve manieren van het plaatsen van vacatures op alternatieve platformen en meer!
Externe inhuur
Het aantal freelancers blijft groeien. Generatie Z is niet de generatie die fulltime bij één werkgever aan de slag gaat. Aantrekkelijk opdrachtgeverschap wordt daarom steeds belangrijker. Employer Brands worden nu vooral geschreven op basis van medewerkers in loondienst. De realiteit is dat een substantieel deel van de medewerkers op opdrachtbasis werkt. Werkgevers zullen zich daarom vaker moeten gaan profileren als aantrekkelijke opdrachtgever.
Bye, bye, cv
Het cv gaat eruit. Waarom? Omdat het niets zegt over de toekomstige wensen van de medewerker. Op een cv vind je een opsomming van wat iemand niet(!) meer wil doen. In veel gevallen zegt het cv heel weinig. Uiteraard heb je voor een aantal functies bepaalde opleidingen of ervaring nodig, maar driekwart van een cv is in de meeste gevallen niet relevant en dus achterhaalt. Interessanter is een curriculim future, waarin je de ambities en mogelijkheden van een sollicitant kunt vinden.
Dat was ‘m dan. De belangrijkste trends voor dit jaar. In de kern is het belangrijk dat we alle bestaande kaders eens goed opschudden. Organisaties die met een goed en (soms) gedurfd plan de arbeidsmarkt betreden gaan er met de winst vandoor. Stop dus met afwachten en durf vooruit te kijken.