PuMa Blog: Gemeenteraadsverkiezingen

Het lijkt alweer een hele tijd geleden, maar toch is dat niet waar: de gemeenteraadsverkiezingen vonden plaats in maart. Via PuMa heeft Katinka zich in de periode november tot en met maart bezig mogen houden met deze verkiezingen. In dit stuk neemt ze je mee in deze bijzondere opdracht.

Even voorstellen
Voor ik je meer vertel over het verkiezingen-project zal ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Katinka Schoorlemmer. Ik ben 27 jaar oud en heb een achtergrond in marketing, communicatie en events. Eind 2020 kwam ik in contact met Mobiliteitscentrum West-Brabant waarna ik mezelf PuMa mocht noemen. Voor die tijd heb ik vooral in het MKB gewerkt. Ambtelijke organisaties waren dus redelijk nieuw voor mij.
Ik word blij van het toevoegen van een commerciële(re) en analytische blink in communicatieactiviteiten. Vanuit deze passie sloot ik vanaf augustus 2021 aan bij de communicatieafdeling bij Gemeente Etten-Leur. De eerste paar maanden mocht ik me bezig houden met onder andere website analyses en andere hand en spandiensten. Vanaf november verschoof de focus naar de gemeenteraadsverkiezingen. Dat is een hele gave opdracht voor iemand die relatief weinig ervaring heeft binnen de overheid.

Het project
Binnen Gemeente Etten-Leur is het team Publiek Zaken verantwoordelijk voor de organisatie van de verkiezingen. Het is een gigantische opdracht, want er moet organisatorisch een grote hoeveelheid werk worden verzet. Waar Publiek Zaken zich vooral focust op het opzetten van stembureaus, het werven van stembureauleden en andere facilitaire zaken was ik zelf betrokken vanuit de rol van de afdeling Communicatie. Alle informatie rondom de verkiezingen naar inwoners toe wordt logischerwijs via de afdeling Communicatie verzorgd. Ik mocht aanspreekpunt en coördinator zijn van deze afdeling rondom de verkiezingen. Dit maakt dat je continu samenwerkt met Publiek Zaken: Waar staan we? Welke activiteiten komen er nog aan? Welke communicatie(middelen) zijn er nog nodig? Steeds opnieuw schakel je tussen de uitvoering en de boodschappen die je hierover wilt delen met de inwoners.

Het doel
Het doel van de opdracht was meer dan duidelijk: alles doen om zo veel mogelijk inwoners zover te krijgen dat ze gaan stemmen. Als communicatieafdeling sta je los van partijprogramma’s en politieke agenda’s. Toch heb je wel een taak om je inwoners te informeren. Dat resulteerde onder andere in een hele toffe marketingcampagne waar ik je graag meer over vertel.

De campagne
Als organisatie wil je uiteraard dat zoveel mogelijk inwoners komen stemmen. Je informeert hen daarom via alle gebruikelijke kanalen zoals de krant, via sociale media en per post. Omdat de opkomst voor de gemeenteraadsverkiezingen vaak wat aan de lage kant is wilden we dit jaar graag online extra promoten waarom het belangrijk is dat je gaat stemmen. Om duidelijk te maken waarom je moet gaan stemmen is het handig dat je beeld hebt bij wat een gemeente precies doet. Dat werd de insteek van de campagne: bewustwording van de taken van de gemeente én zichtbaar maken welke rol jouw stem daarin kan betekenen. Concreet heeft dit geleidt tot een reeks videoadvertenties waarin steeds twee scenario’s werden geschetst. In de video werd steeds op één van de scenario’s gestemd met een rood stempotlood. In de video’s namen we thema’s mee als biodiversiteit, woonruimte voor jongeren en andere belangrijke politieke thema’s.

Het resultaat
Een stemproces zoals dat van de gemeenteraadsverkiezingen is volledig anoniem. Dat betekend dat het onmogelijk is te achterhalen hoeveel stemmers de campagne heeft opgehaald. Wat we wel weten is dat de campagne ontzettend vaak is gezien door een grote en diverse doelgroep. Daarnaast heb je ook ‘bijvangst’ van een campagne als deze. Zelfs wanneer de kijker toch niet gaat stemmen voor de gemeenteraad, dan nog weet deze persoon nu wel weer net iets meer over alle taken die een gemeente vervult. Dat is niet verkeerd in een tijd waarin het vertrouwen in de overheid soms te wensen over laat.

Leerpunten
Ik vond het ontzettend bijzonder om een belangrijk democratisch proces mee te mogen organiseren. Ik heb me altijd al graag willen inzetten voor het maatschappelijk belang en dat kon in deze opdracht naar hartenlust. Ik heb gezien dat je als maatschappelijke organisatie niet vies hoeft te zijn van een stukje commercie. Het ontbreekt veel organisaties aan tijd en kennis om meer met de cijfermatige kant van marketing en communicatie te doen. Dat is – naar mijn mening – een gemiste kans.
Daarnaast heb ik mogen ervaren waar de scheiding ligt tussen taken van een gemeente en de taken van de politieke partijen. Daar ligt namelijk absoluut een grens. Het is super interessant om te zien hoe je als ambtenaar steeds beweegt tussen de raad, het college, het management team en je inwoners. Veel inwoners hebben misschien een stoffig beeld van de gemeente, maar ik heb mogen zien hoe hard er gewerkt wordt om de openbare ruimte leefbaar te houden. Dat verdient een compliment!

Al met al heb ik een enorm fijne tijd gehad bij Gemeente Etten-Leur. Ik wil mijn teamleider en collega’s bedanken voor alle kansen die ik tijdens deze opdracht heb gekregen. Wat fijn dat we samen mooie ambities hebben waargemaakt tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.

Aan de slag
Denk je nu: ik kan ook wel wat extra mankracht gebruiken op een tijdelijk project? Laat het ons dan weten! Je kunt PuMa bereiken via puma@west-brabant.eu.

Courtney van Oers

Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney. Tekst van Courtney.